CATENA MEDIA: "DET ÄR SMÅSPARARE SOM SÄLJER" - BODENHOLM

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Aktien i Catena Media har fallit ytterligare drygt 30 procent sedan rapporten för det fjärde kvartalet. Men två av bolaget största ägare, hedgefonden Bodenholm och investmentbolaget Öresund, deklarerar fortsatt stark tilltro till bolaget.

"Catena Media är i en omställning från ett entreprenörsföretag till ett större bolag med business i USA och andra kontinenter, vilket medför ökade kostnader samtidigt som de åkt på smällar i UK förra kvartalet. Man kan även förvänta sig att Sverige är tufft, om man läser operatörerna rätt. Så för långsiktiga investerare så är detta rätt tillfälle att våga gå emot strömmen, just nu är det småsparare som säljer", skriver Bodenholms förvaltare Per Johansson, som är på resande fot, i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Han menar att situationen i Catena Media för närvarande påminner om situationen för Kambi under 2017.

"Framtiden såg ljusare och ljusare ut, men kortsiktigt åkte de på lite smällar och aktien kändes bottenlös tills storägaren Anders Ström storköpte aktier och byggde förtroende för Kambi långsiktigt", lyder Per Johanssons parallell till bettingunderleverantören Kambis kursmässiga svacka för omkring två år sedan.

Bodenholm gick in Catena Media hösten 2018. Till dags dato har det inte varit någon bra affär alls.

Bodenholm är Catena Media största ägare och ägde i slutet av februari 5,3 miljoner aktier, motsvarande 9,3 procent. Större del av innehavet köptes in hösten 2018 när aktien handlades på helt andra nivåer - från en bit under 80 kronor till uppemot 116 kronor. På onsdagen noteras den kring 56 kronor och sedan nyår uppgår fallet till 43 procent.

"Det är givetvis tungt att se kursen ned så mycket year to date, men det är en del av detta jobb. Det är intressant att se hur en aktie kan gå från småsparardröm till absolut paria. Frågan är om det underliggande värdet rört sig lika mycket och hur man kommer se på det vid samma tidpunkt nästa år när vi vet mer om USA och omställningen", skriver Per Johansson.

På tisdagen rapporterar Dagens Industri att ledningen för Catena Media har försökt tona ned förväntningarna på det första kvartalet och på onsdagen rapporterar tidningen att en analytiker, oklart vilken, som följer bolaget har skruvat ned sitt vinstestimat med 20 procent för det första kvartalet.

"Köper man nu så är det som jag sagt tidigare inte för att det blir rock and roll i första halvåret 2019, utan för att omställningen sker under året och man gradvis förbättrar kärnverksamheten och sen börjar man addera intäkter ordentligt i USA 2020", resonerar Per Johansson.

Han säger att Bodenholm köpt fler aktier i Catena Media på senare tid, men vill inte avslöja hur mycket. Nu hoppas han att bolagsledningen följer efter.

"Insiders har köpt lite, men vi förväntar att se mer om man tror på detta. Det gäller såväl ledning samt även nuvarande styrelse där man kan förvänta sig större personligt ägande", säger Per Johansson som uppenbarligen vill sätta press på styrelsen och ledningen att ha egna pengar investerade i bolaget.

Även Öresund, med 8,6 procent av aktierna och fjärde största ägare, säger sig ha en intakt tro på kundanskaffningsbolaget vars alla förvärv inte levererat som tänkt och enligt flera bedömare har expansionen i form av en finansvertikal blivit ett misslyckande.

"Vi har inte ändrat vår inställning till Catena Media. Vi tror långsiktigt på bolaget", säger Nicklas Paulsson, Öresunds vd, till Nyhetsbyrån Direkt.

Han säger att Öresunds arbete med Catena Media går via styrelsen där investmentbolagets representant heter Øystein Engebretsen.

"Vi läser 'blänkarna' i media som alla andra", säger Öresunds vd Nicklas Paulsson apropå Catena Medias påstådda förväntningssänkande analytikermassage inför rapporten för det första kvartalet.

Catena Media redovisade den 7 februari ett ebitda-resultat på 12,0 miljoner euro för fjärde kvartalet. Tre analytiker hade i snitt väntat sig ebitda på 13,2 miljoner euro. Vd Per Hellberg sade sig inte vara nöjd och pekade främst de brittiska öarna där fler bettingoperatörer dragit ned på marknadsföringen på grund mer omfattande reglering.