VEONEER: SER FÖRSENING INOM SJÄLVKÖRANDE SOM EN FÖRDEL - RTRS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Efterfrågan på bilsäkerhetsbolaget Veoneers lösningar med system baserade på radar och kameror kommer gå upp i väntan på de aktiva säkerhetssystem för fordon som av bedömare tros vara fullt utvecklade först om tio år.

Det sade bolagets teknikchef Nishant Batra till Reuters på måndagen.

Den av regleringar och en rad olyckor försenade kommersialiseringen av autonoma fordon innebär något ologiska konkurrensmässiga fördelar för den svensk-amerikanska säkerhetsutvecklaren, enligt teknikchefen.

"Det hjälper biltillverkare att göra en ansats mot nivå 4. Vi ser marknaden ta fart nu och vi har vunnit en del kontrakt i det här utrymmet", sade Veoneer-chefen.

En branschstandard saknas fortsatt. Vissa marknadsaktörer använder en kamera och radar, andra satsar på flera kameror och radar och ytterligare andra använder så kallad lidar-teknik, optiska instrument där Veoneer också har utveckling.

Satsningen på kombinationen av utrustning kommer särskilt att bära frukt när utvecklingen av autonoma fordon (en skala mellan 0 och 5) går från nivå 3 till nivå 4. Det är en nivå där Zenuity, Veoneers samriskprojekt för mjukvaruutveckling med Volvo Cars, anses ligga.

Veoneers möjlighet att vara selektiva med investeringar innebär att bolaget snabbt kan skala upp inom vissa nyckelprojekt, menar teknikchefen. Det utgör ett effektivitetsmässigt försprång i den säkerhetsmarknad bolaget menar kommer öka från 7 miljarder dollar 2018 till 24 miljarder dollar 2025, sade han till nyhetsbyrån.

"Vi har förberett oss för att göra vårt utbud redo för att attackera denna efterfrågan hela tiden", sade Nishant Batra.

Det är ett känt faktum att hela det segment som utgörs av utvecklare och samriskbolag inom autonoma körsystem fortsatt blöder pengar genom de tunga utvecklingskostnaderna som måste till.

Veoneer har inte varit något undantag. Börsreaktionen lät inte vänta på sig när bolaget senarelade mål för 2020, vilket fick flera investerare att vädra farhågor om att pengarna kan vara på väg att ta slut för tidigt i jämförelse med kapitalstarkare konkurrenter som underleverantörer som Continental och Bosch.

Aktien har fallit nära 35 procent det senaste halvåret. På måndagen upprepade analytiker från UBS sin säljrekommendation för aktien, med hänvisning till bolagets tillväxt och kapitalförsörjning.