UPSALES: NETTOOMSÄTTNINGEN ÖKADE 29% 1 KV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Mjukvaruföretaget Upsales, som nyligen gjorde debut på First North, ökade sin nettoomsättning under det första kvartalet 2019 med 29 procent till 16,9 miljoner kronor (13,1).

"Upsales fick en bra start på 2019, det första kvartalet brukar vara svagare än övriga kvartal när det gäller nya kontrakt och tillväxt. Därför är det glädjande att vi håller en bra tillväxttakt både vad gäller intäkter och våra årligen återkommande abonnemangsintäkter", kommenterar Upsales vd Daniel Wikberg.

Upsales finansiella mål är att växa sina återkommande abonnemangsintäkter med över 30 procent per år. Årligen återkommande abonnemangsintäkter uppgick vid utgången av det första kvartalet till 60,6 miljoner kronor (50,1), vilket innebar att repetitiva abonnemangsintäkter ökade med 21,0 procent i jämförelse med samma tidpunkt föregående år.

Under första kvartalet var andelen återkommande intäkter något lägre än vanligt.

"Detta är ett resultat av en stark orderingång under fjärde kvartalet 2018 som lett till många implementationsprojekt under kvartalet", skriver vd.

Ebitda-resultatet låg på 1,9 miljoner (0,3) och rörelseresultatet på ebitnivå var -0,4 miljoner (-1,7) i första kvartalet. Perioden belastas av jämförelsestörande poster på 1,3 miljoner kronor hänförliga till bolagets listning på First North, framgår av delårsrapporten.

Upsales, som utvecklar och säljer en webbaserad säljstöds- och marknadsplattform, började handlas på First North den 24 april.