LYXVAROR: SVAGARE EFTERFRÅGAN FRÅN KINA SÄNKER GULD OCH JUVELER

STOCKHOLM (Direkt) Den senaste veckans nyhetsflöde har varit dystert för den internationella juvel- och diamantbranschen, med flera tecken på svag försäljning under den viktiga jul- och nyårshelgen. Vikande efterfrågan från kinesiska konsumenter är huvudförklaringen.

Från den stora asiatiska marknaden rapporterar Luk Fook, en av Hongkongs ledande juvelerare, att försäljningen föll med 10 procent under fjolårets sista tre månader jämfört med samma period ett år tidigare.

Bolaget får en stor del av sina intäkter från turister som reser från det kinesiska fastlandet till den forna kronkolonin. Den under 2018 allt svagare kinesiska yuanen innebar att dessa turister förlorade köpkraft, vilket för Luk Fooks del bidrog till ett försäljningsras på 9 procent för jämförbara butiker i Hongkong och Macau, och med 14 procent i Faslandskina. Störst var nedgången för guldprodukter, medan smycken med ädelstenar klarade sig något bättre.

"Marknadsstämningen påverkades negativt av handelskriget mellan USA och Kina, yuanens depreciering och av nedåttrycket på aktie- och fastighetsmarknaderna", uppger bolaget, enligt Diamonds.net.

Budskapet var likartad från Chow Tai Fook, den ännu större Hongkongbaserade juveleraren. I Kina, Hongkong och Macau föll den jämförbara försäljningen 6-7 procent, också här med den allra största nedgången för guldsmycken utan ädelstenar. Liksom Luk Fook hänvisar bolaget till den "makroekonomiska omgivningen".

Även europeiska lyxvarumärken har märkt ett försäljningstapp. Bland annat har Cartiers ägare Richemont noterat en inbromsning i Hongkong i spåren av lägre efterfrågan från turister.

I USA har smyckesdetaljhandlaren Signet rapporterat en minskning av den jämförbara försäljningen med drygt 1 procent under julhandeln, vilket var "sämre än väntat", enligt vd:n.

Ungefär samma uppgifter kom från Tiffany, vars jämförbara försäljning minskade med 2 procent under perioden november/december:

"Den totala helgförsäljningen blev lägre än den blygsamma ökning vi räknat med", kommenterade bolagets vd.

Sett till hela USA minskade branschen räknat i antalet aktörer och fortsatte därmed de senaste årens trend, enligt data från branschorganisationen Jewelers Board of Trade.

I Indien, där diamantslipning är en storindustri, ser trenden likartad ut. Handeln med slipade diamanter minskade 12 procent i december, enligt Gem & Jewellery Export Promotion Council.

"Leveranserna för helåret ökade dock i takt med att det genomsnittliga priset steg, medan volymerna minskade. Detta återspeglar handlarnas ökade intresse för större diamanter, i spåren av den svaga marknaden för mindre stenar", skriver Diamonds.net.