Kina: fordonsmarknaden i Kina har stagnerat - FT

STOCKHOLM (Direkt) Försäljningen av personbilar i Kina har expanderat i över tre årtionden men under senare tid har det setts tecken på att marknaden stagnerat, skriver Financial Times.

Försäljningen av personbilar minskade i juli och augusti jämfört med samma period förra året. Både General Motors och Volkswagen har gett signaler om lägre försäljning i september. För Volkswagen har försäljningen sjunkit med 11 procent i Kina.

Analyshuset Nomura tror även på att försäljningen minskar i år för första gången sedan 1990 enligt Financial Times.

"Bilsektorn har varit under press på senare tid, med konjunkturella och strukturella problem förenat med bekymmer om tullar och Kina. Inga av dessa bekymmer väntas försvinna", säger analytikern Ronbin Zhu på Bernstein till Financial Times.

Den kinesiska fordonsmarknaden är betydelsefull. De stora tyska fordonstillverkarna BMW och Daimler, genererade över 40 procent av sin vinst under förra året på den kinesiska marknaden enligt analytiker på analyshuset Bernstein.

Effekterna av minskad försäljning i Kina har även nått den brittiska fordonstillverkaren Jaguar Land Rover som stängt en av sina tillverkningsenheter i England för två veckor. Detta på grund av att försäljningen fallit med 46 procent i Kina under september uppger Financial Times.

Orsakerna anses vara flera, där en av dessa uppges vara ett svagare sentiment till följ av handelskriget med USA. Några menar dock att importen utgör endast 5 procent av Kinesisk bilförsäljning.

I stället hörs fler röster som om en allmänt svagare kinesisk ekonomi och att aktiemarknaden gått svagt i Kina.

Andra orsaker uppges vara en växande andrahandsmarknad samt ökat användande av hyrbilar och mer gynnsammare villkor för elbilar skriver Financial Times.

Samtidigt finns det vissa fordonstillverkare som fortsatt uppvisar hög försäljningstillväxt i Kina, däribland Toyota och Lexus. Även kinesiska Geely har haft en bra utveckling på sin försäljning i Kina. Enligt analysen från Bernstein är det främst massmarknaden som haft problem på sista tiden medan premiummarknaden fortsatt utvecklats relativt opåverkad trots tecken på sämre konjunktur skriver Financial Times.