IPO: NYEMISSIONEN I VERTISEIT ÖVERTECKNADES (NY)

(tillägg: på flera ställen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nyemissionen i det Varbergbaserade företaget Vertiseit, som säljer digitala lösningar för att stärka kundupplevelsen i butiker, övertecknades inför listningen av bolagets aktier på Nasdaq First North som väntas ske den 28 maj.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Bolaget tillförs 30,0 miljoner kronor före emissionskostnader vilka beräknas uppgå till 4 miljoner kronor.

Utöver nyemissionen på 30 miljoner kronor erbjöd ett antal ägare befintliga aktier för maximalt 39 miljoner kronor, alltså ett totalt erbjudande på 69 miljoner kronor.

Teckningsanmälningar om 102 miljoner kronor inkom till bolaget från 742 konton, motsvarande en teckningsgrad på 148 procent.

På förhand hade ett antal professionella och privata investerare, förbundit sig att teckna aktier för 51,4 miljoner kronor. De återstående 17,7 miljoner kronorna erbjöds allmänheten.

Teckningskursen i nyemissionen var 15:30 kronor per aktie, vilket värderar företaget till 165 miljoner kronor före kapitaltillskottet.

Vertiseit måste fokusera på att behålla sitt låga kundtapp när bolaget ska fortsätta växa under lönsamhet, sade bolagets vd och storägare Johan Lind i en tv-intervju med Nyhetsbyrån Direkt nyligen. Vertiseit jobbar med stora varumärken och får bara en chans, framhöll han.

Johan Lind uppgav sig se bra tillväxtmöjligheter inom den befintliga kundstocken genom utrullning i fler av kundernas butiker, och han ser därmed goda förutsättningar att nå bolagets mål att dubblera de återkommande intäkterna till år 2022.

Vertiseit, som uttalas "vertise it" som i "(ad)vertise it", omsatte 70 miljoner kronor under 2018. Bolaget fokuserar på det fysiska kundmötet, men anser inte att det pågår ett krig mellan fysisk detaljhandel och e-handel.