FINGERPRINT CARDS: SENSORMARKNAD 2019 MER FRAGMENTERAD - VD

STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint Cards räknar med att marknaden för fingeravtryckssensorer blir mer fragmenterad nästa år och bolaget kommer att behöva välja vilka produkter och vilka segment som det ska satsa på.

Det säger Fingerprint Cards vd Christian Fredrikson till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju i samband med Redeyes Tech Day på tisdagen.

"För indisplay-lösningar kommer det till exempel krävas olika sensorer för olika typer av skärmar, som oled, oled rigid och lcd", säger Christian Fredrikson.

Inom indisplay-lösningar kommer det att komma både optiska sensorlösningar och ultraljudsbaserade. Fingerprint Cards kommer att ha en optisk lösning under 2019, men håller på att utveckla en ultraljudsbaserad lösning också.

Christian Fredrikson påpekar att marknadsutvecklingen för optiska sensorer kommer att se helt annorlunda ut än den gjort för kapacitiva sensorer.

"Inom optiska sensorer kommer vi att få se en snabb rörelse mellan olika sensorversioner, där de kommer ner i pris snabbt. Jag tror inte att det blir samma stora våg som för kapacitiva sensorer, utan flera kortare vågor med olika optiska sensorer som vi kommer att få välja vilka vi vill vara med på", säger han.

De optiska sensorerna kommer att gå från att läsa av fingeravtryck på en "hot zone" på telefonen och sedan ta steg mot allt större del av skärmen för att slutligen gå mot fullskärm. Fingerprint Cards-chefen spår att perioden med "hot zone" inte kommer att hålla i sig så länge och räknar också med att fingeravtrycksigenkänning kommer att kombineras med många andra biometriska lösningar som ansikte och iris.

"Vi var först på kapacitiva sensorer inom mobilsegmentet och vi är helt klart ledare på smarta kort. Vi är också marknadsledare på dörrlåsen, men nu kommer det att komma nya teknologier där vi inte kan vara marknadsledare inom alla segment", säger Christian Fredrikson.

På kort sikt och in i nästa år nämner Christian Fredrikson flera saker som bolaget måste prioritera.

"Vi måste utnyttja vår kanal där vi är marknadsledande inom kapacitiva och hålla vår marknadsandel som vi har lyckats göra det senaste året. Den kanalen ska vi också utnyttja för att ta in nya teknologier och välja rätt, inte göra allt", säger han.

Fingerprint Cards ska också fortsätta sin tillväxt inom så kallade embedded, där bland annat iris och IoT-lösningar för fordonsindustrin ingår.

Inom smarta kort ska bolaget fortsätta att ligga i framkant.

"Vi ska klara oss bra i de sju piloter som vi är med i. Vi är med i samtliga sju hittills offentliggjorda marknadstester med kontaktlösa biometriska betalkort. Nästa år kommer antalet piloter att öka kraftigt i marknaden", säger han.