Cloetta: resultatet inom lösvikt i Sverige ska upp - vd

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Godis- och snacksbolaget Cloetta ska först få upp rörelseresultatet inom sin lösviktsverksamhet i Sverige från -60 miljoner kronor till vinstsiffror och sedan nå upp till de 6-8 procents rörelsemarginal som bolaget har på andra håll inom lösviktsområdet.

Det sade Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting vid torsdagens kapitalmarknadsdag.

Bolaget ska även realisera synergierna från förvärvet av Candy King, betonade han.

Övergripande har Cloetta tre huvudsakliga prioriteringar inom koncernens verksamhet, nämligen tillväxt inom förpackad konfektyr, att ha hållbar värdeutveckling när det gäller lösviktsverksamheten, samt att minska kostnader och driva effektivitet.

"Det är dessa tre saker som jag driver dag ut och dag in", sade Cloetta-chefen.

Oskari Vidman, som är chef för lösviktsområdet inom Cloetta, uppgav att bolaget har gått från volymjakt till mer fokus på värdeskapande.

"Vi har redan för en tid sedan startat med att vidta dessa åtgärder", sade han.

Bolaget har byggt upp analys kring olika kontrakts lönsamhet och har gjort vissa saker när det gäller prissättningen. Om det behövs är Cloetta beredda att avsluta vissa kontrakt, är budskapet.

Företaget är även mer selektiva kring kampanjer, uppgav Oskari Vidman.