Catena Media: resultat något lägre än väntat 2 kv

STOCKHOLM (Direkt) Catena Media redovisar ett justerat ebitda-resultat på 12,1 miljoner euro för det andra kvartalet 2018 (8,0). Enligt Bloombergs konsensussammanställning väntades 13,0 miljoner euro.

Antalet New Depositing Customers (NDCs) uppgick till 140.154 (91.222), vilket motsvarar en ökning med 54 procent.

Catena Medias verksamhet går ut på att leverera trafik, det vill säga leads, inom både onlinespel och finansiella nättjänster. I gengäld får bolaget del av den intäkt som slutkunden genererar till speloperatören eller banken.

USA-marknaden har stor potential och Catena Media har redan hög tillväxt i landet som mycket väl kan utvecklas till bolagets största marknad så tidigt som 2019, enligt vd Per Hellberg.

Under andra kvartalet såg Catena Media vidare betydande "toppar" i trafiken och antalet nya insättningskunder tack vare fotbolls-VM. Detta kommer sannolikt att påverka intäkterna och resultatet positivt under tredje kvartalet, framgår det också av rapporten.

Intäkterna uppgick till 26,1 miljoner euro (15,1), mot väntade 25,9 i Bloomberg estimatsammanställning och försäljningstillväxten var 73 procent. Resultat efter skatt slutade på 5,6 miljoner euro för det andra kvartalet 2018 (5,3).