BIL: STORA UTMANINGAR VÄNTAR AUTOLIV OCH VEONEER -DEUTSCHE BANK

STOCKHOLM (Direkt) Deutsche Bank har tagit ett helhetsgrepp på en rad fordons- och fordonsteknikbolag i en ny sektorrapport. Bankens beskriver sin inställning som "försiktig" mot bakgrund rådande makrooro, men också med den mer långsiktiga utvecklingen mot elektrifierade och självkörande fordon i åtanke.

Beskeden för svenskt vidkommande är dystra, med säljrekommendationer för Autoliv och Veoneer, vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat tidigare på fredagen.

För Autolivs del ser den närmaste framtiden visserligen ljus ut, sedan bolaget i spåren av konkurrenten Takatas konkurs tagit hälften av alla nya order på passiva säkerhetsprodukter som krockkuddar och säkerhetsbälten. Hittills har det höga orderflödet mest lett till ökade kostnader i form av investeringar, men kommande två år väntar en skördeperiod, menar Deutsche Bank.

"I takt med att nya order nu börjar omsättas i leveranser efter den typiska eftersläpningen på tre år, tror vi att Autolivs marknadsandel ska öka från 38 procent 2017 till omkring 50 procent till 2021", skriver banken.

Frågan är vad som händer sedan.

"När Takatas tillgångar nu ägs av Joyson Safety Systems, som söker nya affärer, kan Autolivs ökade marknadsandel visa sig inte vara uthållig", skriver analytikern, som påminner om att de stora biltillverkarna brukar agera för att undvika oligopolsituationer på leverantörssidan.

Autolivs ordflöde kan därför komma att minska, något som sannolikt skulle leda till lägre konsensusestimat framöver.

"Vi ser begränsade möjligheter till organisk tillväxt efter 2021, i spåren av sannolikt lägre marknadsandelar och ett redan högt innehåll av passiv säkerhetsteknik i västvärlden", resonerar Deutsche Bank.

Även Veoneer, som knoppades av från Autoliv i juli 2018 och som arbetar bland annat med aktiva säkerhetsprodukter, går en kämpig framtid till mötes, bedömer Deutsche Bank.

"Vi tror att Veoneer kommer att möta betydande utmaningar i närtid från höga investeringskostnader och på längre sikt av att tekniken standardiseras", skriver analytikern.

Även för Veoneer ser banken dock ljuspunkter, i minst i form av en betydande orderbok värd över 5,5 miljarder dollar:

"Vi tror dock att det mesta av de nya orderna utgörs av hårdvara/sensorer, som vi uppfattar som mindre värdeskapande än mjukvara och fullständiga systemlösningar."

Vad gäller det med Volvo Cars samägda dotterbolaget Zenuity, som utvecklar mjukvara för självkörande bilar och förarassistanssystem, har det gått trögt att få in nya kunder utöver närstående Volvo och Geely. Därtill misstänker Deutsche Bank att Veoneers mjukvara för självkörande bilar inte riktigt når upp till konkurrenternas nivåer, konkurrenter som varit i branschen längre och som investerat väsentligt mer i forskning och utveckling än Veoneer.

Ett ytterligare problem är att en rad stora biltillverkare redan utvecklar system för självkörande fordon, på egen hand eller i allianser.

"Vi tror att Veoneers marknadsandel kommer att fortsätta att minska under 2019, då bolagets tidigare försprång inom radarteknik marginaliseras", skriver analytikern.

Deutsche Bank sätter en riktkurs om 61 dollar, motsvarande ungefär 554 kronor för Autoliv, och 21 dollar, cirka 191 kronor, för Veoneer.

Autoliv handlades strax efter klockan 10 på fredagen till knappt 680 kronor på Stockholmsbörsen, en nedgång med drygt 3 procent för dagen. Veoneer stod samtidigt i 243 kronor, ned 5,7 procent.