Volvo2012-04-05 14:00:00

AB Volvo undertecknar avsiktsförklaring med Deutz AG

Avsiktsförklaringen syftar också till att undersöka möjligheterna för att etablera

ett gemensamt samriskbolag i Kina för tillverkning av medeltunga motorer för anläggningsmaskinssegemtet där Deutz skulle ha en majoritetspost. Produktionsbolaget är ämnat att stödja Volvokoncernens förväntade tillväxt inom anläggningsmaskiner i Asien.

Ett genomförande av planerna förutsätter att båda parter kommer överens om de slutgiltiga villkoren i ett bindande avtal.

2012-04-05

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27 alt. 0705-59 11 49

För fler nyheter från Volvokoncernen, gå till http://www.volvogroup.com/globalnews.

För videomaterial för TV- och filmproduktion av Volvokoncernens olika produktionsanläggningar och produkter, gå till http://www.thenewsmarket.com/volvogroup. Där kan du ladda ner bildmaterial i form av MPEG2-filer eller beställa det på Beta-kassett. Registrering och beställning av videomaterial är kostnadsfritt för medier.

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har cirka 115 000 anställda, produktionsanläggningar i 20 länder och försäljning på mer än 190 marknader. Volvo omsatte år 2011 omkring 310 miljarder SEK och är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm. För mer information besök www.volvokoncernen.se eller www.volvogroup.mobi om du använder din mobiltelefon