Abuni AB2012-02-22 12:12:50

Abuni vinnare i PTS innovationstävling ”Handel och betalning för alla”

Abunis säranpassning av betaltjänst för att förenkla betalning av fakturor, har utsetts till ett av de vinnande bidragen i PTS innovationstävling "Handel och betalning för alla".

I augusti 2011 utlyste PTS en innovationstävling med temat "Handel och betalning för alla". Tävlingen riktade sig till innovativa forskare och företag och för att uppmärksamma och delfinansiera tjänster som bidrar till en ökad tillgänglighet, användbarhet och mångfald inom it, elektronisk kommunikation och elektroniska tjänster för personer med funktionsnedsättningar.

Abunis säranpassning av betaltjänst för att förenkla betalning av fakturor, har nu utsetts till ett av de fem vinnande bidragen.

Abuni har utvecklat ett unikt system för att ta emot, digitalisera, publicera och hantera betalning av räkningar över Internet och mobila plattformar.  Syftet med tjänsten är att det ska det vara enkelt att sköta sin post och ekonomi, vart än man befinner sig, utan att exempelvis behöva fylla i krångliga OCR-nummer och betalningsinstruktioner.

PTS har uppmärksammat Abunis innovativa teknik och den förenkling tjänsten innebär att utföra sina banktjänster. Som resultat av innovationstävlingen kommer PTS att bidra med delfinansiering för att ytterligare anpassa och förenkla betaltekniken, med målsättningen att öka tillgängligheten och uppnå riktmärket ”Design för alla”.

För mer information kontakta:

Markus Aglander, grundare och VD

Mobil:  070-535 66 67, e-mail: markus.aglander@abuni.se

Information från PTS: http://www.pts.se/sv/Nyheter/Funktionshinder/2012/Fem-vinnare-i-PTS-innovationstavling-Handel-och-betalning-for-alla/

Mer om Abuni: www.abuni.se